Countdown

Wednesday, November 2, 2011

Mari memasak

Beli buku ni!!! <-- ayat stress

1 recipe per day.. mampu keeee? heheheeee.. 1 recipe per week boleh la kali.. bagi orang yang macam saya =P .. ni buku resipi saya baru beli di Popular Bookstore.. pada kawan2 yang keluar berjalan2 ngan saya, jangan la sesekali bawa saya masuk kedai buku.. once saya masuk, teramat susah ajak saya keluar balik.. minimum 1hour saya duduk dalam tu..

Sukacita dimaklumkan bahawa, buku ni adalah sebahagian koleksi resipi masakan Chef Hanieliza, one of my favourite chef.. y? sebab bahan2 semua yang simple2 n mudah untuk kita cari.. bahan asas kita memang simpan dalam dapur, so tinggal beli bahan utama sahaja.. kadang kita tengok resipi chef2 lain banyak yang mengarut/ntah apa2 ntah [maaf atas kekasaran bahasa], sampaikan last2 semangat mau masak tu hilang begitu sahaja.. ini kisah benar sebab ianya berlaku pada diri saya sendiri.. hehee.. almaklum la belum mahir memasak, so terpaksa tengok buku resipi.. huhuuuu.. dulu saya selalu beli buku chef ni yang satu2.. khas untuk masak ayam, daging, seafood.. tapi kalau kira2 macam mahal.. beli terus koleksi camni murah sikit.. macam2 jenis masakan ada..

Bagi menyerikan lagi entri kali ni, mari kita belajar buat kek yang PAAAAAALING senang dalam dunia [yang budak tadika pun pandai buat].. KEK BATIK.. lihat dulu bahan2nya ya..

Bahan A :
  1. 1 ketul mentega (kiraan ku dalam 300g, macam tu la)
  2. 1/2 cawan gula halus (cawan saiz teh O harga RM1.20 di kedai kopi)
  3. 4 biji telur (telur gred A/B/C, suka hati la gred apa pun.. jangan guna telur puyuh sudah)
  4. Sedikit esen vanilla (kira2 dalam 1 sudu makan)
Bahan B :
  1. 1/2 tin susu pekat (selalu pakai susu cap junjung tu, bukan susu ideal aa)
  2. 1/2 cawan air suam (suam2 kuku)
  3. 7 sudu besar milo (kalau pakai sudu untuk makan dalam 2x ganda la)
  4. 3 sudu besar serbuk koko
  5. 2/3 paket biskut marie (maksudnya kalau beli biskut marie cap rimau, ambil 2 rows)
Tuan2 & puan2, cara2nya ialah :
  1. Bahan A : Campurkan mentega bersama gula.. pukul sampai kembang tau.. [sebenarnya di rumah saya xda mixture, so boleh juga la pukul pakai tangan.. pa boleh buat].. we go to the next step.. masukkan telur dan esen vanilla.. telur x perlu dipukul sampai kembang semangkuk.. gaul, gaul, dan gaul sampai sebati.. kira2nya la
  2. Bahan B : Milo + serbuk koko + susu pekat ----> gaul rata2.. masukkan air suam sedikit demi sedikit dan gaul lagi
Bahan A + bahan B ----> campur sekali masuk dalam satu periuk.. lebih mudah masuk dalam kuali.. senang gaul nanti.. make sure kuali anda2 semua bersih la, xda lekat bau kari ka apa.. ok.. buka api kecil sahaja, takut2 hangus pula.. masak sambil gaul2.. agak2 bila sudah pekat sedikit campuran tu, boleh la kita masukkan biskut marie yang telah dipecah2kan menjadi kepingan2 kecil.. kacau lagi sampai la rata.. tutup api.. tuang semuanya ke dalam loyang.. tempek2/tekan2 sampai rata.. macam ini :


Biar sejuk untuk beberapa ketika baru sambung sejukkan dalam fridge.. kalau masih panas terus masuk fridge x lama rosak la fridge anda yang mahal harga beribu tu..



Ok.. potong2 camni sedia untuk dihidangkan.. happy eating! terpulang la pada selera anda, sedap atau tidak.. tapi masa saya bawa ke office hari tu my colleagues cakap sedap.. habis licin dorang taram.. kek ni saja la yang mampu saya buat sebab x perlu letak dalam oven [nanti sudah pindah bintulu request my yayang belikan oven.. heheee.. baru dapat buat kek macam2 lagi pas berguru ngan my mum in law to be]..

Next entry kita belajar masak masakan lain pula.. penat menaip.. hu2..

Semoga saya akan terus berusaha belajar memasak dari semasa ke semasa, memahirkan diri agar lebih disayangi suami [haraplah dapat pikat sang suami dengan masakan]..


2 comments:

misshannajr said...

gud!!~~akak pun mmg rujuk dr buku chef hanieliza ni..lama sdh beli..keep trying ok :P

ConnieAgAhmad said...

heheee.. kita serupa.. malu gapil, kak.. belum pandai betul masak2 ni.. lagi btahun2 duduk membujang.. bujang juga la semua masakan..