Countdown

Friday, January 28, 2011

MERISIK ???


Apa yang anda tahu dengan istilah 'merisik'? Merisik khabar? Mcm lagu Allahyarham Sudirman.. Ntah la.. Bagi saya, merisik ni proses untuk kenal bakal menantu dan keluarga dia secara beradat, adakan satu pertemuan antara keluarga kedua2 pihak..

Ini yg dinamakan PERTEMUAN atau dengan lebih jelas lagi, MERISIK- 28.01.2011.. Hari ini ada rombongan mahu datang rumah.. OMG!! Bermula satu cerita.. Alaa.. Macam yang selalu kita tengok dalam tv tu.. Yeap! Rombongan datang merisik.. Mungkinkah dimulai dengan rangkap2 pantun?.. Errrr.. Rasanya tidak.. Zaman sudah moden la katakan.. Tapi mana2 yang masih mengamalkan bab pantun memantun ni, memang hebat la. Tercapai sudah harapan untuk MENEMUKAN si ‘dia’ dengan my parents..

Setelah kata sepakat diambil, 19.03.2011 menjadi pilihan tarikh untuk mengikat tali pertunangan [Maaf.. Ayat tidak salah seperti ayat dalam sebuah novel].. Diriku bakal menjadi tunangan orang.. macam mimpi pula.. Bermula la proses persediaan untuk majlis bertunang [yang sebenarnya beberapa bulan lepas sudah pun mula membuat persiapan.. =P.. baju bertunang sudah siap.. sengaja buat awal.. elak berlaku persiapan last minute..].. itu ini kena fikir.. barang hantaran lagi.. Jeng! Jeng! Jeng! Orang penting yang HARUS dihubungi. KAK FE, PLZ HELP ME!!

Saya: Kak Fe, mcmana ni? Huuu.. nervousnya.. Kak Fe, nanti rombongan merisik datang, saya nak pakai baju apa? Tshirt? Baju kurung?

Kak Fe : Awak ni.. Pakai baju kurung la.. Baru sopan.. Sejuk bakal mertua tengok nanti..

Saya : Kak Fe, saya nak duduk mana tengah dorang duduk berbincang tu? Nak yg macam drama dalam tv ke?

Kak Fe : Duduk diam2 je kat dapur.. Kalau dorang panggil, baru keluar..

 - - - - - - - - - - - - dan macam2 lagi soalan ditanya - - - - - - - -
Ni baru bab merisik. Belum masuk bab bertunang, kawen lagi.. Rasa bagai mahu pengsan dehhhhh..

Kak Fe itu, Kak Fe ini.. Wahhhhh.. Semua Kak Fe.. Segala-gala Kak Fe.. Rasa tak hidup la kalau takde Kak Fe.. Yeappppp!! Kak Fe adalah pakar rujuk.. Thanx sis!!

Footnote (nota kaki): Kak Fe merupakan senior saya masa kat UMS dulu. My roommate masa 1st n 2nd year. Amat merindui Kak Fe sangat2!!

Sekian, terima kasih. Kita akan sambung nanti untuk episod seterusnya. Episod BERTUNANG.

No comments: