Countdown

Wednesday, September 14, 2011

Eid 1432H

Yeayeayea... Rayaaaaaa!! 30 Ogos 2011, 1 Syawal 1432H..

Sesungguhnya raya kali ini adalah raya paling BEST.. Sebab???? Mungkin kerana saya betul2 menghargai raya sebagai seorang 'bujangan'.. Ngeh2..

Kakak saya cakap, "kau nanti senang la.. kampung dekat ngan laki.. so tidak payah fikir2 balik mana"

Saya jawab, "ooo.. raya 1st setengah2 hari la.. baru adil.. he2.. [sorry mr. love]"

Raya tahun ini, kedua-dua kakak saya yang telah berkahwin menyambut raya pertama di kampung keluarga mertua masing2.. Maka kuranglah kakitangan untuk membuat persediaan raya di rumah saya.. Hu2.. Tapi my mum telah mebuat keputusan untuk mengadakan open house [hari2 pun open house time raya] pada hari raya ke-5..

Hendak dijadikan cerita, ini adalah antara aktiviti raya saya :-

Eid, day 1 :

Tiada aktiviti kunjung mengunjung ke rumah orang.. So saya hanya melepak2 di dapur sambil makan apa yang ada seolah2 saya adalah tetamu di rumah sendiri.

Eid, day 2 :

Keluarga tunang saya datang rumah =D.. Wahhhh! Time ni pun rasa nervous.. Perasaan kurang lebih macam masa bertunang dulu.. Hu2.. Heran! ^^aku merinduimu^^.. Lalalaaaaa.. Saya memakai baju kurung warna hijau, kain baju pemberian dia.. [lawa x i pakai ni, encik tunang?]

Apa mahu hidang? Jom masak memasak.. Hanya 2 jenis masakan yang sempat saya lakukan.. 1). Sambal tomato [harap tiada orang yang sakit perut makan sambal tomato saya.. ni sudah diperbaiki hasil komen n teguran kak ct] & 2). Bubur pedas [yang akhirnya serupa seperti lodeh].. Saya seorang yang kurang mahir bab2 memasak.. Skill kureng sejak bertahun hidup dalam suasana bujang.. Kesian.. Hidup selalu merantau tempat orang. Tapi sekarang saya nekad untuk mempelajari seberapa banyak masakan, tengok resipi di internet, beli buku resipi, cuba/try/test, kalau ada yang kureng modify resipi tersebut. Itu la kerja saya. Kerja tanpa gaji tapi harapnya membuahkan hasil untuk sang suami kelak.. Wuhuhuuuuuu..

Eid, day 3 :

Mari kunjung mengunjung.. Beraya di Tanjung Aru.. Seterusnya beraya di rumah keluarga encik tunang.. Tiada baju raya so pakai aja baju yang ada.. Baju macam orang mahu pergi kenduri kawen.. Hentam saja la.. Raya next year boleh la pakai baju warna sedondon ngan si dia.. Ambil gambar berdua bersama.. <---- berangan

Eid, day 4 :

Berkunjung ke rumah keluarga mertua kakak2.. Beaufort n Kota Belud.. Boleh tengok gambar ini,








Eid, day 5 :

Open house.. Abang saya cakap, "aku ambil gambar kau tengah masak, nanti boleh tunjuk pada mak mertua"..

Adeiiii.. Takda maknanya.. Gambar tidak dapat disiarkan atas sebab penampilan yang kurang elok untuk dijadikan tontonan umum.

Eid, day 6 :

Pagi - Sesi mengambil gambar 1family [orang lain 1st day raya lagi sudah bergambar sekeluarga.. kami?? kena tunggu cukupkan korum semua]



Ini adik beradik saya, seramai 7 orang.. Bersama ayahanda bonda

Bersama abang2 ipar. Next year reserve tempat untuk orang baru. Position adalah di sebelah saya.

Saya ANAK TUNGGAL.. Ngeheheeee

Konvoi ke Tanjung Simpang Mengayau, Kudat,

gambar tidak dapat disiarkan atas masalah teknikal [cakap aja la belum mahir berblog.. ntah apakah masalah x dapat upload pula.. hu2]

Sekian, wassalam.

2 comments:

misshannajr said...

alamak..ada plak nama org tu di sini hahaha..jgn mention lebey2 bah sbb org tu pun x pndi masak jgk hahaha..jd ada jgk yg sakit perut ka? :D

ConnieAgAhmad said...

xda kali.. hahaaaa.. sebab org rumah pun melantak sama.. tu memang cukup2 masak sampai tgk minyak sudah keluar.. hu2.. licin abes org makan.. masak 2 trip x cukup.. tomato x byk mana.. mula2 tgk mcm byk.. bila sudah masak makin kecut pula.. next recipe? nanti tunggu gapil kumpul duit, dapat beli oven.. buleh masak2 lagi..